Pijnstilling

weeen.jpgTijdens de bevalling reageert het lichaam meteen op bevallingspijn door zelf pijnstillers (endorfines) aan te maken zodat u minder pijn voelt. Angst of spanning belemmert de aanmaak van endorfines. Daarom is het belangrijk zo ontspannen en comfortabel mogelijk te zijn tijdens uw bevalling. Op deze pagina geven wij informatie over de vormen van pijnstilling en geven hierbij nog enkele tips voor tijdens de bevalling, om met een tevreden gevoel terug te kijken op uw bevalling.

Ontspannen tijdens de bevalling

Het is belangrijk zo ontspannen en comfortabel mogelijk te zijn tijdens de bevalling. Er zijn verschillende dingen die u zelf kunt doen om met de pijn om te gaan en zo ontspannen en comfortabel te zijn. Zonder medicijnen.

Zoek afleiding

Let tijdens de eerste weeën nog niet teveel op de pijn. De weeën zijn dan meestal nog goed te verdragen. Ga zo lang mogelijk gewoon door met waar u mee bezig bent. Zoek afleiding. Bijvoorbeeld door te lezen, internetten, tv te kijken of te luisteren naar muziek.

Probeer te ontspannen

Het is spannend om te bevallen. Probeer echter niet te veel over te geven aan die gevoelens, want dat maakt u gespannen. Door die spanning heeft u meer last van de pijn en kunnen de weeën minder goed doorzetten. Soms helpt het ook om erover te praten met een van ons tijdens het spreekuur.

Rust uit tussen de weeën

Tussen de weeën door heeft u steeds even pauze. Gebruik die momenten om te ontspannen en voor te bereiden op de volgende wee. Let op dat u niet verkrampt of uw adem inhoudt als de pijn er weer aan komt. Probeer alle spanning los te laten en blijf rustig ademhalen. Dan voelt u de pijn minder.

Concentreer op je ademhaling

Als u het ritme van uw ademhaling volgt, bent u minder gericht op de pijn. Dat helpt u te ontspannen en kunt u de weeën beter opvangen. Blijf dus rustig doorademen. Adem in, en adem dan langzaam in vier tellen uit.

Zorg dat u het lekker warm hebt

Warmte helpt om te ontspannen. Zorg er dus voor dat de temperatuur in de kamer aangenaam is. Doe warme kleren aan die gemakkelijk zitten. Als u ligt, kunt u warmwaterzakken bij uw buik en rug leggen. Veel vrouwen vinden het lekker om onder de douche te zitten, met een warme straal water uit de douchekop op hun buik of rug gericht.

Verander van houding

Tijdens de weeen is het goed om van houding te veranderen. Er zijn namelijk verschillende manieren om weeen op te vangen. Door van houding te veranderen, verandert het bekken ook van afmeting. Zo geeft u het hoofdje te kans goed in te dalen en goed op de ontsluitingsring te drukken. Dit komt de snelheid van het ontsluiten ten goede.

Pijnstilling zonder medicatie

Mama-TENS
De Mama-TENS (Transcutane Elektrische Neuro Stimulaties) is een apparaatje waarmee u uzelf kleine stroomstootjes geeft. U bedient het apparaatje zelf - wat u een gevoel van controle kan geven. Via elektrodes, draadjes die op uw rug zijn geplakt, gaan de stroomstootjes uw lichaam binnen. Dat geeft een prikkelend of tintelend gevoel, vergelijkbaar met koude handen die gaan tintelen als ze weer warm worden.

Voordelen van Mama-TENS

- Sommige vrouwen hebben minder pijn
- Het lijkt vooral in het begin van de bevalling te werken
- TENS heeft geen schadelijke gevolgen voor moeder of de baby

Praktische zaken

- Bij praktijk Aleida bieden wij u geboorte-TENS kosteloos aan. Echter dient u wel de stickers aan te schaffen (€ 25,00). Dit kan uiteraard gewoon bij ons
- U kunt niet met het apparaatje in bad of onder de douche
- Het apparaat dit steeds vastgehouden te worden

Steriel Waterinjecties

Binnenkort biedt Aleida ook steriele waterinjecties aan. De behandeling bestaat uit vier injecties net onder de huid met sterielwater (0,5 ml per injectie) in de onderrug. Het effect treedt snel op en houdt 1 á 2 uur aan. Waterinjecties hebben geen bijwerkingen. Eventueel kan de behandeling herhaald worden.

Pijnstilling met medicatie

Voor pijnstilling met medicatie moet u naar het ziekenhuis. Het is namelijk belangrijk om voor de toediening van de pijnstilling eerst de conditie van uw baby te monitoren. U moet dan minimaal 30 minuten aan het CTG apparaat. Als de klinisch verloskundige of de gynaecoloog het hartfilmpje goed keurt mag pijnstilling gegeven worden. Tijdens de bevalling wordt gekeken wat voor u de beste pijnstilling is. Dit is afhankelijk van de intensiteit van de weeen, de vordering van uw ontsluiting en of het voor u de eerste of al een tweede of derde bevalling is. Het Vlietland Ziekenhuis biedt 3 vormen van medicamenteuze pijnstilling aan.

Ruggenprik (Epiduraal)

Een ruggenprik is een injectie in de onderrug met een combinatie van pijnstillende medicijnen (de medicijnen verschillen per ziekenhuis).
Bij deze pijnbehandeling ervaart u geen pijn meer in uw onderlichaam. De anesthesioloog brengt onder plaatselijke verdoving onder in uw rug een naald aan. Via de naald wordt een dun, soepel slangetje in je rug gebracht. De naald gaat er weer uit, het slangetje blijft zitten. Door dit slangetje krijgt u tijdens de hele bevalling pijnstillende medicijnen toegediend. Binnen 15 minuten voelt u geen pijn meer. In de Folder over pijnstilling kunt u de voor- en nadelen van de ruggenprik lezen.

Injectie met Pethidine

Pethidine wordt toegediend via een injectie in de bil of bovenbeen. Pethidine lijkt op morfine. Het werkt binnen een half uur. Anders dan een ruggenprik neemt pethidine de pijn niet helemaal weg. Het verdooft volgens veel vrouwen wel de ergste pijn. Pethidine werkt 2 tot 4 uur. Vanwege de bijwerkingen voor uw kind wordt pethidine niet meer gegeven aan het eind van de ontsluiting. In de Folder over pijnstilling kunt u de voor- en nadelen van Pethidine lezen.

Remifentanyl

Het nieuwe middel remifentanil is een morfineachtige stof die wordt toegediend via een infuus, dat vastzit aan een pompje. U kunt zelf met een drukknop de hoeveelheid remifentanil bepalen die u toegediend krijgt. Het pompje is zo afgesteld dat u uzelf nooit te veel kunt geven. Remifentanyl is een snelwerkend maar is ook snel uit het lichaam. Daardoor kunt u Remifentanyl tot aan volledige ontsluiting gebruiken. In de Folder over pijnstilling kunt u de voor- en nadelen van Remifentanyl lezen.