Gezond Leven

IMG_9865.JPGDe manier waarop je leeft, eet en beweegt, heeft invloed op je baby. Het is dus belangrijk hierop te letten.

Bewegen

Het is goed om minimaal een half uur te bewegen als je zwanger bent. Sportte je al en ben je zwanger, dan kunt je gewoon blijven sporten. Maar houd het wel veilig; luister naar je lichaam en breng jouw eventuele begeleider op de hoogte. Als je merkt dat het klachten geeft of als je er doodmoe van wordt, doe het dan rustiger aan of stop ermee. Zorg dat je voldoende (water) drinkt tijdens het sporten.

Zwemmen, fietsen en fitness zijn sporten die je heel goed tot het einde van de zwangerschap kunt doen. Sporten waarbij je risico loopt om iets tegen je buik aan te krijgen, of sporten waarbij je gemakkelijk met andere mensen botst of kunt vallen, zijn minder verstandig. Duiken met zuurstofflessen wordt afgeraden. De druk onder water heeft invloed op je zwangerschap.

Schuine buikspieroefeningen kunnen geen kwaad, zij versterken de spieren die uw buik ondersteunen. De oefeningen voor de rechte buikspieren kun je beter overslaan.

Voeding

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om vers, gezond en gevarieerd te eten. De schijf van vijf kan je hierbij helpen. Om niet teveel aan te komen in de zwangerschap is het verstandig om gezond en gevarieerd te eten. ‘Eten voor twee' is niet nodig.

Let op

  • Drink elke dag 1,5 – 2 liter
  • Drink niet meer dan 1 kop koffie (of cola) met cafeïne per dag
  • Was rauwe groenten en fruit goed. In ongewassen groenten en fruit komen soms ziekteverwekkers voor die onder andere toxoplasmose veroorzaken.
  • Eet geen kazen van rauwe melk (‘au lait cru’) gemaakt. In rauwe melk kan de listeriabacterie groeien. Besmetting met deze bacterie kan schadelijke gevolgen hebben voor de baby. Gepasteuriseerde melk of kazen van gepasteuriseerde melk kun je zonder risico gebruiken.
  • Eet geen rauw of rosé gebakken vlees (zoals filet Américain of rosbief ).
  • Eet liever geen lever maar hooguit eenmaal per dag een product waar lever in is verwerkt. In lever zit veel vitamine A. Te veel vitamine A heeft schadelijke gevolgen voor de baby.
  • Vitamine D is belangrijk voor je botten en het goed functioneren van de cellen in je lichaam.

Als je zwanger bent en je wilt vasten, bespreek dit dan met ons. Wanneer je zwanger bent is vasten vaak niet verstandig.

Alcohol

Alcohol kan in kleine hoeveelheden al schadelijk zijn voor je ongeboren baby. Dus wil je zwanger worden, bent je zwanger of geef je borstvoeding? Beter geen alcohol drinken!

Roken

Roken tijdens de zwangerschap is schadelijk voor de baby. Zelf roken, maar ook aanwezig zijn in een rokerige omgeving beïnvloedt de zwangerschap nadelig. In sigaretten zitten schadelijke stoffen, zoals nicotine en koolmonoxide. Die stoffen zorgen voor een verminderde doorbloeding van de placenta (moederkoek) en daardoor voor verminderde zuurstoftoevoer naar uw baby. De stoffen gaan ook door de placenta heen naar de baby waardoor voedingsstoffen en zuurstof minder bij de baby komen.

Roken of meeroken kan de oorzaak zijn van:

  • Een miskraam of vroeggeboorte (voor de 37 weken zwangerschap)
  • Een (te) laag geboortegewicht en vroeggeboorte
  • Zuurstofgebrek en hierdoor problemen in de groei en ontwikkeling van je baby
  • Meer verkoudheden, oorinfecties of longproblemen, zoals astma bij je kind
  • Geboren worden met een verslaving aan nicotine waardoor de baby onrustig en huilerig is
  • Een 2x hogere kans op wiegendood

Stoppen met roken vermindert de risico’s meteen! Dus stop met roken en vermijd rokerige ruimten zoveel mogelijk. Lukt het je niet alleen? Vraag bij ons om ondersteuning. Voor meer informatie.

Gebit

Het is belangrijk je tandvlees en tanden gezond te houden tijdens de zwangerschap. Door hormoonveranderingen in de zwangerschap heb je meer kans op het krijgen van ontstekingen in je mond. Het tandvlees gaat hierdoor sneller bloeden en is gevoeliger. Er zijn aanwijzingen dat ontsteking van het tandvlees kan leiden tot vroeggeboorte. Vrouwen met een slechte mondhygiëne hebben een grotere kans dat hun kinderen later meer last hebben van tandbederf. Maak zo nodig een extra afspraak bij de tandarts of mondhygiëniste.

Medicatie

Tijdens de zwangerschap moet je zorgvuldig zijn met het gebruik van medicijnen. Sommige stoffen hebben namelijk al vroeg in de zwangerschap invloed op de ontwikkeling van de baby. Het is ook nuttig om de apotheek te zeggen dat je zwanger bent. Als je medicijnen gebruikt vraag dan altijd advies aan de arts.

Bij pijnklachten kun je zonder gevaar paracetamol gebruiken. In de bijsluiter staat altijd hoeveel je mag gebruiken. Gebruik andere pijnstillers alleen na overleg met je huisarts. Een verdoving voor een behandeling door de tandarts is geen probleem.

Vitamines

Wanneer je gezond en gevarieerd eet heb je geen multivitamines nodig. Wanneer je ze toch wilt gebruiken, kies dan multivitaminen speciaal voor zwangere vrouwen. Je hoeft dan geen extra foliumzuur of vitamine D te slikken.

Vitamine D
Vitamine D is nodig om Calcium goed op te nemen uit de voeding. Calcium zorgt voor de opbouw en instandhouding van stevige botten en dat is tijdens de zwangerschap extra belangrijk voor jou en je baby. Na de geboorte tot en met zijn vierde jaar heeft je kind ook nog extra vitamine D nodig.

De Gezondheidsraad adviseert zwangere vrouwen uit voorzorg 10 microgram extra vitamine D te gebruiken.

Foliumzuur slikken (Vitamine B11)
Om de kans op neuraalbuis defecten, of wel een openruggetje, vroeg in de zwangerschap zo klein mogelijk te maken wordt aangeraden extra foliumzuur te slikken. Foliumzuur verkleint namelijk de kans hier op. Start al met het slikken van foliumzuur op het moment dat je een kinderwens hebt. Slik elke dag een tablet van 0,4- 0.5 milligram foliumzuur tot en met de tiende week van je zwangerschap. De tabletten zijn zonder recept bij de drogist of apotheek verkrijgbaar. Lees meer over foliumzuur

Vakanties

Als je naar een ver land wilt reizen, bespreek dit dan voor je boekt met ons. Voor een reizigersadvies en eventuele vaccinaties neem je contact op met de GGD. Zeg daarbij duidelijk dat je zwanger bent.

Tegen vliegreizen bestaat uit medisch oogpunt geen bezwaar voor moeder en kind. Vliegmaatschappijen willen meestal geen zwangere vrouwen na 32-34 weken zwangerschapsduur vervoeren, omdat ze geen bevallingen in de lucht willen riskeren.

Neem op vakantie altijd een kopie mee van je zwangerschapskaart en ons telefoonnummer. Mocht je medische hulp nodig hebben in een ander land, dan heb je al je gegevens bij de hand.