010 – 2040 488     SPOED 06 – 5141 6680 praktijk@aleidaverloskunde.nl

Pijnstilling

Tijdens de bevalling maakt het lichaam natuurlijke pijnstillers (endorfines) aan, zodat je de pijn van de weeën als minder heftig ervaart. Ontspanning is erg belangrijk tijdens de bevalling, omdat dit de aanmaak van deze natuurlijk pijnstillers bevordert. Zoek afleiding, concentreer je op je ademhaling, probeer regelmatig even te plassen, neem eens een douche of ga in bad en verander regelmatig van houding.

Pijnstilling zonder medicatie

De mama-TENS is een apparaatje waarmee je jezelf kleine stroomstootjes geeft. Je bedient dit apparaatje zelf via elektrodes die op je rug geplakt zijn. De TENS kan ervoor zorgen dat je minder pijn hebt, werkt het beste aan het begin van de bevalling en het heeft geen schadelijke gevolgen voor moeder of de baby.

Bij Aleida kan je de TENS gratis lenen. Je moet wel de stickers aanschaffen (€25,-). Het apparaatje kan niet gebruikt worden onder de douche of in bad. Interesse in de TENS? Vraag hier naar bij één van de verloskundigen.

Pijnstilling met medicatie

Er zijn drie vormen van pijnstilling met medicatie waar je uit kunt kiezen:

• Lachgas
  • Ruggenprik (epiduraal)
  • Remifentanil

Lachgas

Lachgas is beschikbaar als je bevalt in het Geboortecentrum Sophia. Lachgas kan direct gegeven worden en je verloskundige begeleid je bevalling.

Ruggenprik en remifentanil

Voor deze vormen van pijnstilling moet je naar het ziekenhuis. Voorafgaand aan het geven van deze pijnstilling is het belangrijk dat eerst wordt bekeken hoe de conditie is van je baby. Er moet minimaal 30 minuten een hartfilmpje gemaakt, voordat je pijnstilling kunt krijgen. De bevalling wordt door de gynaecoloog overgenomen op het moment dat je kiest voor pijnstilling met medicatie. Afhankelijk van de weeën en de hoeveelheid ontsluiting, wordt een beslissing gemaakt welke vorm van pijnstilling voor jou geschikt is.

Op deverloskundige.nl kun je meer informatie vinden over vormen van pijnstilling.

Wil je met ons kennismaken?

Schrijf je dan nu in!